Šiaurietiškas ėjimas

Šiauriešitkas ėjimas – paprastai žinomas kaip ėjimas su lazdomis, fizinis užsiėmimas kurio pagrindas vaikščiojimas su panašiomis į slidininkų lazdomis. Labai paprasta, tačiau itin efektyvi sveikatingumo priemonė, tinka visiems: jauniems, vidutinio amžiaus žmonėms ir senjorams.Šiaurietiško vaikščiojimo kilmė, nauda, reikalingas inventorius ir technika.

 
Apie šiaurietišką ėjimą
 
Ištakos
 
Šiaurietiškas ėjimas (Nordic Walking) kilęs iš Suomijos, kur nuo 1970-ųjų jis taikomas slidininkų vasaros treniruotėse. Užsienyje pirmieji šiaurietiško vaikščiojimo klubai entuziastus pradėjo burti dar apie 1930-uosius. Po septyniasdešimt metų netradicinė sporto šaka pradeda populiarėti ir Lietuvoje. 1997 metais buvo pradėtos gaminti specialios lazdos ir šis ėjimo metodas peraugo į fizinės būklės gerinimo (fitness) pratimą. Šiaurietiškas ėjimas tapo žinomas už Suomijos ribų ir pradėjo sparčiai plisti visoje Europoje ir JAV. Ir dabar Suomijoje su lazdomis vaikšto apie 500 000 žmonių, t.y. maždaug kas dešimtas suomis.
Šiaurietiškas ėjimas (angl. nordic walking) – tai ėjimas, atsispiriant lazdomis. Labai paprasta, tačiau itin efektyvi sveikatingumo priemonė, tinka visiems: jauniems, vidutinio amžiaus žmonėms ir senjorams. Daugelis ligų yra susijusios su nepakankamu fiziniu aktyvumu. Tačiau dėl varginančių sąnarių ar nugaros skausmų, sportuoti gali ne visi.

 

Šiaurietiškas ėjimas dėl teigiamo poveikio žmogaus sveikatai – itin populiarus kaimyninėse šalyse. Tai ne tik raumenis sutvirtinantis ir sąnarius pramankštinantis užsiėmimas, bet ir širdies darbą gerinanti mankšta.
 
Šiaurietiškas ėjimas ypač tinka vyresnio amžiaus žmonėms, kurie dėl sveikatos negalavimų negali bėgioti ar užsiimti kitu sportu. Ėjimas, atsispiriant lazdomis, įdarbina daugiau nei 90 proc. viso kūno raumenų, tačiau neapsunkina nugaros ir sąnarių. Kiekvienas gali reguliuoti savo ėjimo tempą, dėl to nebus fizinio pervargimo. Šiaurietiško ėjimo entuziastai teigia, kad tai suteikia žvalumo, praskaidrina mintis ir pakelia nuotaiką.
 
Jo metu rankomis, kojomis ir viršutine kūno dalimi atliekamų judesių dėka aktyviai dirba iki 90% visų žmogaus kūno raumenų. Šis ėjimo būdas gerokai efektyvesnis už įprastą vaikščiojimą be lazdų, nes išnaudojamos ne tik kojos, bet ir rankos bei viršutinė kūno dalis.
 
Ėjimas su lazdomis, skirtingai nei bėgimas, nuima dalį krūvio, tenkančio kojų sąnariams ir nugarai, o teisingai atliekami judesiai atpalaiduoja kaklo ir pečių raumenis. Vaikščiojimas su lazdomis gerina širdies ritmą, nes daugiau įkvepiama deguonies, treniruojama širdies ir kraujagyslių sistema, gerėja aerobinė ištvermė. Be to, ši sporto šaka gerina medžiagų apykaitą - per valandą išeikvojama vidutiniškai apie 400 kalorijų, (vaikščiojant be lazdų - 280 kal/val.) bei 20-40 proc. daugiau energijos, negu paprastai einant.
 
Dauguma žmonių jau po pirmų treniruočių būna maloniai nustebinti šiaurietiško ėjimo metu gimusių naujų idėjų ir sprendimų, lengvumo ir optimizmo jausmo. Tai yra mūsų smegenyse veikiančios laboratorijos darbo rezultatas. Ji pagaliau gavo „žaliavų“ bei pakankamą deguonies kiekį, kad galėtų „pagaminti“ stresą slopinančių hormonų, kurie puikiausiai susidoroja su virusais ir liūdnomis mintimis bei skatina kūrybišką mąstymą.
Tinkamai apsirengus, šiaurietišką ėjimą galima praktikuoti bet kokiu oru, bet kokiu metų laiku.
 
 
Nauda
Visi naujausi psichologiniai ir fiziologiniai tyrimai patvirtina, kad mūsų kūnas ir siela yra visuma bei veikia vienas kitą. Jei esame prastos fizinės formos, mus dažniau aplanko liūdnos, pesimistinės mintys, mažėja produktyvumas darbe, atsiranda įtampa asmeniniuose santykiuose. Jei mūsų kūnas yra sveikas, smegenys gauna pakankamai deguonies, esame kūrybiški ir energingi, kasdienius darbus atliekame greitai ir su malonumu.
 
Maždaug po 30 minučių aktyvios aerobinės veiklos organizmas išskiria vadinamuosius „laimės hormonus“ - serotoniną ir endorfiną. Šios medžiagos veikia atpalaiduojančiai, o išsiskyręs dopaminas žadina fantaziją ir kūrybiškumą. Jausmai, kurie atsiranda po reguliarių treniruočių, vadinami „bėgiojimo euforija“.
 
Pagrindiniai šiaurietiško ėjimo privalumai:
  • lengvai išmokstamas;
  • tinka visoms amžiaus grupėms;
  • iki 30% mažiau apkrauna judėjimo aparatą, todėl ypatingai tinka turintiems sąnarių ir nugaros problemų;
  • atpalaiduojami kaklo ir sprando srities raumenys;
  • veiksminga svorio metimo treniruotė gryname ore;
  • vysto aerobinę ištvermę, tuo pačiu metu treniruoja viršutinės kūno dalies raumenis;
  • gerina širdies ir kraujagyslių veiklą;
  • maža tikimybė patirti traumų;
  • aktyvaus kvėpavimo dėka pagerina viso organizmo aprūpinimą deguonimi;
  • šiaurietiškas ėjimas yra geriausiai pritaikyta reabilitacija po sportinių traumų atvirame ore.
 
 
Einant šiuo būdu, dirba per 90 proc. mūsų raumenų ir sudeginama beveik 50 proc. daugiau kalorijų negu tokiu pat greičiu eitume be lazdų. Cooper instituto (Dallas, JAV) atliktas tyrimas, kuriuo buvo siekiama palyginti šiaurietišką ėjimą su paprastu greitu ėjimu. Šis tyrimas parodė, kad šiaurietiškas ėjimas padeda sudeginti 47% daugiau kalorijų bei sunaudoti daugiau deguonies, negu paprastas ėjimas be lazdų tokiu pat greičiu.
 
Šiaurietiškas ėjimas ne tik padeda įveikti nugaros skausmus, kovoti su antsvorio problemomis, turi teigiamą poveikį širdies darbui, bet ir gerina nervų bei imuninę sistemą.Padeda kraujotakos ir kvėpavimo sistemai, gerina plaučių savybę pasisavinti deguonį, stiptina širdies raumenį, mažina kraujospūdį, širdies infarkto ir krešulių susidarymo galimybę bei mažina „blogojo“ cholesterolio kiekį kraujyje. Šiaurietiškas ėjimas stiprina raumenis, sąnarius ir raiščius daro elastingesniais, stiprina kaulus, mažina osteoporozės tikimybę.Šiaurietiškas ėjimas reguliuoja žarnyno veiklą, mažina stresą, gerina miegą, susikaupimo ir pastabumo savybes. Prasidėjus rudeniui tai puiki galimybė sustiprinti imuninę sistemą, pagerinti kraujotaką ir sveikiems pasitikti artėjančius šalčius. Šiaurietiškas ėjimas yra veiksmingas gydant kvėpavimo ir kraujotakos sutrikimus, stuburo, Parkinsono ir Alzheimerio ligas, osteoporozę. Jis taip pat puikiai tinka vyresnio amžiaus bei antsvorio turintiems žmonėms. Kaip bendro fizinio pasiruošimo ar reabilitacijos po traumų priemonė dažnai taikomas ir sporte.
 
Šiaurietiškas ėjimas terapijos priemonė po sveikatos sutrikimų:
  • nugaros ir stuburo skausmai;
  • sąnarių uždegimai ir įvairūs sužalojimai;
  • širdies ir kraujagyslių ligos, aukštas kraujospūdis;
  • Parkinsono ir Alzheimerio ligos. 
 
Šiaurietiškuoju vaikščiojimu užsiimantiems žmonėms gerėja organizmo bendra funkcinė būklė, aerobinė ištvermė, gerėja raumenų būklė, nes į darbą įtraukiama 90 proc. kūno raumenų masės. Ypač svarbu, kad į darbą įtraukiami viršutinės kūno dalies raumenys. Vaikščiojant su lazdomis sunaudojama 50 proc. daugiau energijos nei vaikščiojant be lazdų.
 
Šiaurietiškasis vaikščiojimas – puikus būdas pagerinti gyvenimo kokybę. Kasdien populiarėjanti sporto šaka naudinga visiems, nepriklausomai nuo lyties, amžiaus, sveikatos būklės (tinka sveikiems ir sergantiems). Ja galima užsiimti ištisus metus bet kokiomis oro sąlygomis ir bet kur, kur tik galima vaikščioti. Šios sporto šakos išskirtinis bruožas: ji sujungia vaikščiojimo paprastumą ir prieinamumą su ypač aktyvia viršutinės kūno dalies raumenų veikla, o lazdų naudojimas suteikia saugumo silpnesnės sveikatos ir sergantiems žmonėms.
 
Pagrindiniai šiaurietiško ėjimo tikslai:
  • svorio ir įtampos valdymas;
  • gera savijauta ir fizinis stovis;
  • taisyklinga laikysena;
  • reabilitacija;
  • motyvacijos didinimas;
  • darbuotojų sveikatos ir imuniteto stiprinimas;
 
Inventorius
 
Pagrindinis Šiaurietiško Ėjimo inventorius yra specialios ėjimo lazdos. Jos yra lengvos, gaminamos iš aliuminio , stiklo ir anglies pluošto mišinio arba tik iš anglies pluošto. Lazdos gali būti tiek fiksuoto ilgio, tiek sustumiamos. Labai svarbi lazdos dalis yra ergonominė rankena ir priderinamo dydžio dirželis, jie turi būti patogūs ir nevaržyti judesių.
Slidininkų lazdos šiaurietiškam vaikščiojimui netinka, nes jos yra per ilgos. Lazdos vaikščiojimui parenkamos pagal žmogaus ūgį. Pavyzdžiui, jeigu jūsų ūgis – 1,75 metro, tai bus reikalingos apie 1,20 metro ilgio lazdos. Gamintojai tam reikalui pateikia proporcijų lenteles. Lazdos galuose turi specialias kilpas, kurios leidžia įmauti riešus, ir taip nereikia lazdų per daug spausti, atlaisvinama kraujotaka
Lazdų kaina priklauso nuo medžiagos, iš kurios jos pagamintos. Aliuminio lazdos yra pigesnės, tačiau sunkesnės, jų techniniai parametrai blogesni nei pagamintų iš anglies pluošto. Pastarosios kainuoja nuo 100 litų, jų galima įsigyti ir Lietuvoje.
Šiaurietiško ėjimo lazdos universalios įvairioms dangoms. Priklausomai nuo ėjimo pagrindo (asfaltas, pieva, gruntinis kelias, sniegas) gali būti naudojami skirtingi lazdų antgaliai. Einant šaligatviu ar asfaltu, ant smaigalio galima užmauti specialiai tam sukurtą ir skirtą guminį antgalį ("batuką").
 
Technika
 
Pagrindinė šiaurietiško vaikščiojimo taisyklė – žengiant kaire koja, į priekį statyti dešinėje rankoje laikomą lazdą ir atvirkščiai. Apranga ir avalynė turi būti patogi, kvėpuojanti, nevaržanti judesių. Lazdos turi būti tinkamai parinktos pagal ūgį.
 



Dietos Facebook

Prisijunkite prie Sveika dieta.lt Facebook socialiniame tinklalapyje. Sveika mityba mūsų prioritetas, dieta - kraštutinė priemonė.

www.sveikadieta.lt on Facebook

Silvio Berluskoni dieta

Silvio Berluskoni dieta.

Ką žinome apie alyvuoges?

Ar mėgstate alyvuoges? O ką apie jas žinote? Nors alyvmedžių auga ir Kryme, Užkaukazėje bei Vidurio Azijoje, tačiau gurmanai pačiomis skaniausiomis ir maistingiausiomis laiko tas alyvuoges, kurios išaugintos Viduržemio jūros regione. Tiesiai nuo medžio nuskintos alyvuogės yra karčios, nevalgomos (dėl didelio glikozidų kiekio). Ypatingas jų skonis išgaunamas tik specialiai apdorojus šarminiu tirpalu. Taigi, kaip alyvuogės atkeliauja ant mūsų stalo?

Ieškai dietos?

Artėja pavasaris, ne už kalnų ir vasara. Kaip sakoma roges ruoškite vasarą, taip ir svorį meskite žiemą. Metant svorį nepamainomas dalykas yra įvairios dietos. Tačiau nebūtina pulti spausdintis įvairių dietų, tikėtina kad pradėję laikytis kurios nors dietos, mesite ją dar neįpusėjus, nes jos racionas per stipriai susikirs su jūsų įprastu vartoti maistu. Pirmiausia reiktų pradėti nuo sveikos mitybos. Dietos nėra panacėja, jeigu ir neteksite kelių kilogramų tai dar nereiškia, kad jie nesugrįš greičiau nei kad pradingo.

Todėl svorį mesti reikia nuosekliai, stengiantis per daug nekeisti savo mitybos įpročių. Iš pradžių atsisakykite dalykų, kurie laikomi maisto šiukšlėmis. Prie šių produktų priskiriami šokoladai, čipsai, pusfabrikačiai ir t.t.

Arbatos: žalia arbata

zalia arbata

Kinijoje yra daugiau nei pora šimtų arbatos rūšių ir yra daug būdų, kaip arbatą klasifikuoti: pagal vietovę, derliaus sezoną, apdorojimo metodą ar pagal gatavo produkto formą. Pats paprasčiausias ir racionaliausias būdas klasifikuoti arbatą yra pagal jos fermentacijos laipsnį. Klasifikuojant agal šį metodą yra keturių tipų arbata...

Ar sportuojate sporto klube reguliariai?

 skaitliukas